A qui interessi el tema del trist estat de
l’educació a Espanya pot llegir al País d’avui l’article Educación:cambiarlo todo para que todo siga igual. La seva lectura és molt
instructiva i aclaridora.
Copio ara un tros del llibre Qué hacer con
España, d’en Cèsar Molinas, corresponent a l’apartat que dedica a l’educació:
Al
novembre del 2011, la Comunitat de Madrid va convocar 489 places de mestre
d’Ensenyament Primari a la que es varen presentar 14.110 aspirants, tots ells
amb titulació de Magisteri, equivalent o superior. La prova consistia en fases
eliminatòries que s’havien de superar totes per aprovar. Varen aprovar 1.913
aspirants, el 13,5 %. Les places interines es varen cobrir amb els que havien aprovat
la prova, però no havien obtingut plaça fixa. La prova incloïa preguntes que
deuen saber contestar els alumnes de 12 anys.
El 93 %
dels aspirants no van saber completar una taula que demanava calcular
l’equivalent en grams de dos quilos i 30 grams , l’equivalent en metres quadrats de 10
hectàrees, l’equivalent en minuts de 2 hores i 24 minuts, i l’equivalent en
minuts de 2,2 hores.
El 69 %
no va saber explicar el significat de les paraules “escrúpulo” (hi va haver qui
va contestar que era una posta de sol), “disertación”, “extasiar” o
“pronóstico”.
El 87 %
no va poder descriure correctament les formes gramaticals d’una oració. El 62 %
no va saber situar al mapa les ciutats de Pamplona i Avila. Les faltes
d’ortografia vares sen nombrosíssimes i que cridaven l’atenció.
Tots els candidats tenien títol universitari. Els sindicats van contestar
a la publicació de la notícia amb els improperis habituals i amb l’exigència
que les places de mestre interí s’assignessin per estricte ordre d’antiguitat,
sense tenir en comte els resultats de la prova.
Llegint això, et cau l’ànima als peus, i et
dones compte que això de que tenim la joventut millor formada de la història
d’Espanya no és més que un mal acudit que molta gent creu. (a l’escola del
senyor Ragull, als anys cinquanta, la majoria sabíem totes les equivalències
que a la prova van fallar el 93 % dels candidats).
L’explicació d’aquesta inoperància de la
Universitat espanyola? El mateix llibre ens ho explica: la universitat Complutense de Madrid té 75.000 estudiants de primer
grau(llicenciatura i assimilats) i 3.100 docents. Harvard té 7.200 estudiants
de primer grau i 2.100 docents. Yale té 5.200 estudiants de primer grau i 3.600
docents.
Conclou Cèsar Molinas: la universitat espanyola és un exemple extrem de tot lo dolent que pot
passar a una institució quan se li dona autonomia i no se li exigeix ni que
rendeixi comptes ni responsabilitat a cap dels col·lectius que la conformen.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada