dijous, de desembre 03, 2009
Malgrat 1859 – El primer tren
El primer ferrocarril inaugurat a l'estat Espanyol, va ser el trajecte Barcelona-Mataró, el 28 d'octubre de 1848. Més tard va ser ampliada la línia direcció Girona, i va arribar a Arenys el 10 de gener de 1857. Aquest mateix any 1857, al mes de setembre, es varen començar a foradar els túnels sota el turó de Capaspre, a Calella.
El primer tren en arribar a l’estació de Malgrat ho va fer avui fa cent cinquanta anys, el 3 de desembre de 1859, dia en què es va inaugurar el tram ferroviari Arenys de Mar-Tordera, quedant així comunicats per tren amb Barcelona. Encara, però, trigaria dos anys en arribar a “l’empalme” i connectar així amb la línia de l’interior que duu a Girona i a França.
L’arribada del tren a Malgrat va representar un problema per a un sector la població, que veia perillar el seu lloc de treball, ja que, en aquells moments, el transport de cabotatge era molt important per l’economia malgratenca, i gairebé un 10 % de població activa depenia d’aquesta activitat.
De la importància d’aquest comerç de cabotatge, que ocupava a vaixells petits, normalment de 20 tones, ens dóna compte el registre d’entrades i sortides del llibre de Patents de Sanitat i la correspondència de Sanitat del fons de l’Arxiu Municipal de Malgrat de Mar. Ja l’any 1838 trobem 12 patrons, un 27 per cent del total, entre els 44 veïns que més contribueixen a la vila. Dos són amb tota seguretat patrons mariners: Ramon Rabassa i Antoni Rabassa.
Les entrades i sortides de vaixells al port habilitat de Malgrat de l’any 1856 són de 884, i les de l’any 1857 són de 1.028, el que fa de dues a tres entrades o sortides diàries.
Aquestes dades, ens donen idea de la transcendència de l’activitat marinera a la vila i la incidència del contacte amb patrons i mariners d’altres contrades. No podem oblidar que a Malgrat va funcionar una línia regular de cabotatge a València fins a 1890 i que alguns vaixells malgratencs arribaven a les illes Balears i a alguns punts de la costa africana.
No tenint cap foto d’aquell primer comboi, m’ha semblat interessant posar una foto de la locomotora “Mataró”, del primer tren Barcelona – Mataró, i una segona foto, d’ara fa gairebé cent anys, d’un tren passant sota les vagonetes del transport aeri del mineral de ferro de les mines de Can Palomeres, en direcció a la Pilona.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
1 comentari:
Això dels blogs és la tela, vinc rebotat del de desdelcastell.
Un gran aniversari que no va fer gaire ressó, no?
quina llàstima...
Publica un comentari a l'entrada