El problema de la mobilitat al Maresme, sobretot per anar cap a Barcelona, és important i complex. Recentment s’han aprovat rebaixes per alguns vehicles, a partir de Vilassar, i això ha tornat a posar el tema al primer pla de l’actualitat. Per entendre’l una mica, es molt interessant llegir el document del Consell Comarcal de la setmana passada, “Propostes per a la Mobilitat al Maresme”.
No parlarem aquí de la mobilitat amb tren, sinó només per apuntar que és una prestació no massa adequada que per fer un trajecte de Malgrat a Barcelona (estació Clot Aragó) es triguin 70 minuts, per una distància que no arriba als 60 km. I, si voleu anar al Passeig de Gràcia, heu de comptar 20 minuts mes, ja que hi ha transbord. El problema no es troba en el tros de Malgrat a Mataró, que dura entre 30 i 35 minuts, sinó entre Mataró i Barcelona, tram en el que, degut a la gran freqüència de trens, no hi pot haver trens directes amb el traçat actual de dues vies. Sense un transport ferroviari de qualitat, més ràpid que l’actual, sembla clar que molta gent agafarà el cotxe per anar a Barcelona.
Quan volem anar a Barcelona amb cotxe, tenim dues possibilitats: o agafem l’autopista (la C – 32) o agafem la nacional. Aquesta darrera és clarament insuficient, travessa molts pobles (on talla el pas de la població cap a la vora del mar), és perillosa i molt lenta. La seva alternativa, l’autopista, és tècnicament correcta, però té un cost per l’usuari, cost que és prohibitiu per qui la fa servir cada dia per anar a treballar a Barcelona.
Personalment, penso que la carretera nacional només s’hauria de fer servir per anar d’un poble a l’altre, però no per fer trajectes gaire més llargs. Per això, hi ha dues possibilitats: o fer l’autopista gratuïta, o fer una nova carretera nacional amb dos carrils per cada direcció, i cap a l’interior, perquè no hagi de travessar els pobles. L’autopista gratuïta és una opció que ja no és possible, ja que la concessió del tram Mataró - Montgat s’ha prolongat no fa pas massa temps, i la concessió Palafolls – Mataró s’hauria de rescatar, el que té un cost important. Però, raona el document del Consell Comarcal, una autopista lliure de peatge tampoc seria viable, ja que atrauria molt de tràfic que actualment passa per l’autopista del Vallès, el que col•lapsaria la C – 32. I aquí penso que el raonament del Consell és correcte.
Per tant, la millor solució sembla que és la de construir una nova nacional II, amb dues vies de circulació per cada direcció, que s’anomenaria Ronda Maresme. Les preguntes són: hi ha recursos per fer aquesta inversió? qui pagaria aquesta nova carretera? s’ha mirat si hi ha espai per construir-la? He de dir no conec les respostes.
ICV-EUiA s’oposa al document del Consell Comarcal, per dues raons:
- s'aposta decididament per la construcció d'una carretera nova de quatre carrils quan el que s'hauria de fer, segons el parer dels ecosocialistes, és una millor gestió del trànsit i condicionar adequadament les infraestructures actuals, incloent-hi la nacional II, perquè el problema de congestió no és al Maresme sinó a l'entrada de Barcelona. «El que es farà és gastar 400 milions d'euros per fer una nova via que per a la única cosa que servirà és per arribar més aviat a la cua», diuen.
- no accepten que es digui que es mantindrà ara i en el futur el peatge de la C-32
Si es fa la Ronda Maresme, s’oferirà una alternativa correcta a l’autopista de peatge, raó per la que penso que el segon argument dels ecosocialistes no és vàlid.
Per contra, penso que tenen raó quan diuen que les entrades a Barcelona són netament insuficients per absorbir tots vehicles diaris que venen del Maresme (140.000, diu el document del Consell Comarcal). Per tant, si no es resol també aquest problema, serviran de molt poc les solucions que es puguin adoptar a les carreteres i autopistes. I sobre aquest problema, pel que sé, no s’ha trobat cap solució satisfactòria. El document del Consell Comarcal no en parla.
Es a dir, que el problema del tràfic al Maresme, mentre no es tingui un tren en condicions, que sigui suficientment eficaç per disminuir considerablement el tràfic automobilista, serà caòtic pels que vulguin anar a Barcelona. Es faci o no la Ronda Maresme, anar a la capital seguirà sent un turment.
El problema, ho deia al principi, és molt complicat. El document del Consell Comarcal del Maresme és molt interessant, però no em sembla suficient. El Consell haurà de continuar treballant per buscar solucions, i explicar-les als maresmencs. Des d’aquí, modestament, intentarem entendre-hi una mica més. Si ho aconseguim, anirem publicant el que trobarem.
1 comentari:
M'ha agradat conèixer el teu punt de vista sobre el document. De fet, tens raó en molts aspectes. El document és un pas, però queden moltes coses per fer debat encara.
neus
Publica un comentari a l'entrada