Una gran part dels escàndols de corrupció
entre els polítics està relacionat amb el finançament dels partits. A Espanya,
per consolidar el model democràtic incipient i per evitar una excessiva
proliferació de partits, aquests van estar (i continuen estant) sobreprotegits,
mitjançant la llei electoral (que afavoreix els partits majoritaris i dóna tot
el poder dels partits a les seves cúpules, en establir llistes tancades per
província) i mitjançant unes subvencions públiques proporcionals al resultat
electoral obtingut.
Com a conseqüència d'aquesta sobreprotecció
dels partits, s'han pogut dedicar a la política moltes persones que haguessin
tingut poques oportunitats a l'àmbit privat, ja que el reclutament dels càrrecs
es fa més per fidelitat al líder que per vàlua personal, el que afavoreix
l'arribada a la política de moltes persones per les quals la motivació
principal és accedir a un càrrec. La demostració que aquesta fidelitat al líder
és essencial per anar-se enfilant dins dels partits i per ocupar càrrecs de
responsabilitat ens la va donar Mariano Rajoy, el passat 11 de març, en un
homenatge a Dolores de Cospedal, on va afirmar que era "un exemple a seguir", afegint que
era "la persona que mai m'ha dit que
no". El contraexemple és el de Manuel Pizarro, número dos de la llista
per Madrid en les eleccions del 2008, que va ser condemnat a l'ostracisme pel
seu propi partit ja que tenia idees pròpies, i que finalment ha abandonat la
política, tot i estar bastant més preparat que Mariano Rajoy per treure Espanya
de la crisi econòmica en la que ens trobem.
Aquest sistema ha donat lloc al fet que a
Espanya tinguem una classe política d’un nivell mitjà bastant baix, un dels més
baixos de tots els països de la Unió Europea. Bona prova d'això és que, fins a
Grècia i Portugal, els primers ministres són capaços de mantenir una conversa
en anglès amb els seus col·legues, mentre que a Espanya no, de manera que es
perd molt poder de convicció en les reunions europees d'alt nivell (això és
diferent al govern català, llevat del període presidencial del senyor Montilla)
Quan es forma un nou govern, la frase habitual
és que es farà un govern dels "millors". El sistema de partits
actualment vigent a Espanya, en canvi, afavoreix que els governs siguin
exactament el contrari, ja que afavoreix l'accés al poder dels pitjors.
No ha de sorprendre a ningú, per tant, que
Espanya ocupi un lloc molt destacat entre els països més corruptes de la Unió
Europea dels 15 (és a dir, dels països que formaven la Unió abans de l'última
ampliació als països de l'Est) . L'opacitat dels comptes dels partits i de
totes les seves ramificacions (organitzacions locals, fundacions, etc.) afavoreix
l'actuació fraudulenta de molts elements poc respectuosos amb els diners públics
que s'han pogut infiltrar i prosperar dintre dels partits.
Per combatre aquest estat de coses no fan
falta noves lleis, com alguns preconitzen, sinó complir i fer complir les lleis
actualment en vigor, en tot cas modificant-ne algunes. Per exemple, que el
Tribunal de Comptes (per falta de mitjans o pel que sigui) no doni el resultat
de l'examen dels comptes dels partits fins a 5 o 6 anys després de finalitzat
un exercici, és intolerable, però és tolerat (i qui sap si propiciat) pels
polítics. Que alguns partits, que molts ajuntaments, que la majoria de les
organitzacions juvenils dels partits i de les fundacions relacionades amb ells
no presentin puntualment els seus comptes cada any frega lo delictiu, però es
tolera sense cap mena de problema.
Hi ha una gran diferència entre aprovar una
llei, desenvolupar-la i, sobretot, fer-la complir. En un sistema com
l'espanyol, que afavoreix que els pitjors accedeixin als llocs més importants,
és molt poc probable que les reformes per sanejar la vida política arribin a
bon terme. No s'atreviran a canviar la llei electoral per fer circumscripcions
de 100 a
150.000 habitants (la meitat per les eleccions al parlament català) perquè
elegeixin al "seu" diputat en una elecció directa, ja que, d'aquesta
manera, els diputats haurien de retre comptes, no només a la cúpula del seu
partit sinó també, i això seria molt greu per als seus interessos, als seus
electors.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada