dissabte, de novembre 10, 2012

La credibilitat de don Mariano


Cal a dir que ja fa anys que penso que el senyor Rajoy no és un polític capaç d’enfrontar-se a un problema important. Ho penso des de que era president de la Diputació de Pontevedra, ja fa uns quants anys, exactament 29. Llavors jo treballava a Galícia, i vaig tenir ocasió de veure com actuava. Per aquesta raó, quan van ser les eleccions generals, jo no esperava res de bo d’aquest senyor.

En efecte, la primera cosa que va fer va ser el contrari del que deia el seu programa, apujar impostos. L’excusa era que el govern anterior l’havia enganyat amb el dèficit. Excusa molt pobre per un cap de l’oposició, que té l’obligació de conèixer els comptes de l’estat. Però el senyor Rajoy, amb la seva manera de fer, no va formar un govern a l’ombra quan ja sabia que guanyaria les eleccions, al mes de maig, després de les municipals i autonòmiques. No va formar un govern a l’ombra, va preferir no donar noms per evitar lluites internes al PP i desencants als que no haguessin sigut escollits. De manera que, si el creiem, no sabia que l’any 2011 el dèficit seria del 8 % o més.

Però, si rellegim el que deia el PP durant la campanya electoral per les eleccions generals del 20 de novembre, descobrim que ja preveien que el dèficit del 2011 seria del 8,4 %! De manera que el senyor Rajoy és, no diré un mentider, però si que puc pensar que no diu tota la veritat. Sabia que el dèficit del 2011 seria de més del 8 %, sabia que augmentaria els impostos, però no va dir res d’això abans de les eleccions. No m’estranya gens, és la manera de fer que ja tenia quan exercia de polític a Galícia.

I ara, aquest senyor, creient-se investit de la gràcia divina per ser president del govern central, diu que el senyor Mas enganya als catalans... Potser sí que el senyor Mas enganya als catalans (per altra part, prou babaus per deixar-se enganyar fàcilment), però que l’acusi de mentider un senyor que no va dir als espanyols que els augmentaria els impostos, quan ja ho sabia feia temps, no em sembla pas massa creïble. Almenys, em sembla tan poc creïble com el seu interès per l’eix mediterrani: només hem de veure els pressupostos del 2013.

No m’estranya gens que, des de que governa don Mariano, l’economia espanyola vagi cada vegada pitjor.