Espanya va viure un període de creixement
econòmic extraordinari des dels anys 90 fins al 2007, però aquest creixement no
es va veure acompanyat per un augment de la productivitat, que és el que
s'observa habitualment en altres països. Al contrari, a Espanya la
productivitat es va reduir quan l'economia creixia: havia d'haver crescut un
0,8% anual i va disminuir un 0,7% anual. Aquesta és la paradoxa espanyola.
La productivitat mesura quanta producció
obtenim per cada unitat de capital i treball. Si la productivitat baixa d'un
any per l'altre, vol dir que produirem menys amb el mateix nombre de
treballadors i de màquines. En resum, ens empobrim.
La hipòtesi més comuna per explicar la
paradoxa espanyola és que el sector de la construcció s’havia engreixat massa
durant el boom econòmic. Però un estudi recentment publicat per dos economistes
(Josep Pijoan Mas i Manuel García Santana) mostra que el clientelisme
institucional s'ha emportat un 4% del PIB entre 1995 i 2007, el que indica que les
conseqüències del clientelisme han estat més importants que l'augment exagerat
de la construcció.
Fa un parell d’anys es va publicar el llibre
"Perquè fracassen els països" en què els seus autors arriben a la
conclusió que el que fa pobres als països és el mal funcionament de les seves
institucions i les seves elits. Quan les elits creen institucions econòmiques
extractives per al seu exclusiu benefici, en comptes de inclusives per a
benefici de tots, els països retrocedeixen. I aquesta és la causa que Espanya
no aconsegueixi convergir amb els països més avançats. Com Itàlia o com a
Grècia.
Aquesta és la tesi que defensa el llibre
"Espanya estancada. Perquè som poc eficients", de l'economista Carlos
Sebastián, publicat fa pocs dies.
Un exemple d'institucions que funcionen
malament és que a Espanya, segons podem llegir al llibre, hi ha 100.000
disposicions normatives, 10 vegades més que a Alemanya. Es produeixen
contínuament i es modifiquen sense parar: la llei concursal, per exemple, ha
canviat substancialment 14 vegades des del 2009. Això ha produït un marc legal
complex, inestable i de mala qualitat, que genera inseguretat jurídica als
actors de la vida econòmica , el que ha contribuït al incompliment de lleis per
part de les mateixes administracions públiques. No es vigila si les lleis en
compleixen, i l’estat és el primer en incomplir-les. La quantitat d’exemples
que podem trobar al llibre és impressionant.
Un altre exemple és la mala regulació i la
deficient supervisió de la banca o del sector elèctric, que han configurat uns
sectors ineficients on les grans empreses han gaudit d'injustificades rendes
d'oligopoli amb la consegüent deficiència en la competència.
El principal problema que té Espanya, del qual
acaben derivant els altres, és el greu deteriorament institucional,
conseqüència de la manera d'exercir el poder polític. Això passa perquè els
partits majoritaris ocupen totes les institucions, com el Tribunal
Constitucional, el Consell General del Poder Judicial, el Tribunal de Comptes o
les institucions reguladores, encara que els seus membres en teoria haurien de
ser independents, ja que la seva acció política està marcada pel clientelisme,
quan no la corrupció, amb gran connivència amb empreses d'alguns sectors, el
que genera regulacions distorsionades i concessions desfavorables als
ciutadans, i on les lleis queden devaluades per la seva superabundància i el
poc valor donat al seu compliment.
Aquesta és la principal causa de l'estancament
de la productivitat del país. I sense millora de la productivitat només hi ha
empobriment.
Durant el boom Espanya va créixer perquè es
van incorporar més treballadors al mercat laboral i va arribar més capital. Els
treballadors van arribar per la immigració i per la incorporació de dones al
mercat de treball. El capital va arribar per l'entrada de l'euro. Com cap
d'aquests factors es manté actualment, només podrem créixer de manera
sostinguda augmentant la productivitat, però com que els polítics segueixen
situats en un model clientelista, el més probable és que el país es col·lapsi
pel seu deteriorament institucional. Encara que hàgim arribat a un cert nivell,
això no vol dir que el podrem mantenir en el futur. No tenim la prosperitat
garantida si no canviem de manera radical la manera de governar.
Recordem, per exemple, les pressions que el
primer govern de Felipe González va exercir sobre el president del Tribunal
Constitucional quan es va nacionalitzar Rumasa, o la frase d’Alfonso Guerra,
“Montesquieu ha muerto”, referint-se a que a Espanya només hi havia un poder,
l’executiu, o quan va dir que qui eren dotze persones no electes (els membres
del TC) per contradir a 350 diputats elegits democràticament. Sense oblidar que
el govern del senyor Aznar va conculcar la llei de la Comunitat de Madrid sobre
les caixes d’estalvis per destituir el president de l’època per posar-hi a un
amic seu, el senyor Blesa. I l’esbronc públic de la vicepresidenta Fernández de
la Vega a la llavors presidenta del TC sobre el recurs a l’Estatut de
Catalunya. O quan el govern actual ha tret a la Comissió Nacional de l’Energia
(integrada actualment dins de la CNMC, Comissió Nacional dels Mercats i de la
Competència) la capacitat de regular l’energia elèctrica, per poder continuar
afavorint les grans empreses del sector. I podríem continuar indefinidament
posant exemples, seguint els del llibre citat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada