Un dia sí i l'altre també, diaris, ràdios i televisions espanyols ens
expliquen l'estat deplorable en què es troben els ciutadans de la República
Bolivariana de Veneçuela. I això amb l'única finalitat que no votem a Podem.
No hi ha dubte que Veneçuela està malament, molt pitjor que quan, fa
gairebé vint anys, Hugo Chávez Frías va ser elegit president. No hi ha dubte,
tampoc, que si s'apliquessin a Espanya les polítiques chavistes, el més probable
és que, com els crancs, aniríem enrere.
Però el tema del qual no es parla és de perquè els veneçolans van triar a
Chávez l'any 1998. Ja que no s'ha d'oblidar que va ser elegit democràticament,
i que va seguir sent reelegit un parell de mandats més. Alguna cosa devia anar
molt malament a Veneçuela perquè un militar colpista i populista com en Chávez
fos triat.
Fem una mica d'història. A Veneçuela es va instaurar la democràcia a l'any
1958, sent Rómulo Betancourt seu primer president, de febrer del 1959 a març
del 1964. Pertanyia al partit Acció Democràtica (AD). El va seguir Raúl Leoni,
del mateix partit, i en 1969 va ser triat Rafael Caldera, fundador del partit
Comitè d'Organització Política Electoral Independent, conegut popularment com
COPEI.
A Rafael Caldera li succeeix, l’any 1974, Carlos Andrés Pérez, d'AD, que
s'aprofita dels alts preus del petroli que van seguir a la primera crisi del
petroli per incrementar la despesa pública en infraestructures i educació,
nacionalitza la indústria siderúrgica i la del petroli, però s'incrementa de
manera molt notable el deute públic.
A Carlos Andrés Pérez li succeeixen Luis Herrera Campins (COPEI) i Jaime
Lusinchi (AD), fins que, al desembre de 1988, torna a ser reelegit. Però en
aquest mandat s'enfronta a un període de preus baixos del petroli, el febrer
del mateix any de la seva reelecció s'ha d'enfrontar a l'anomenat
"caracazo", una revolta popular que s'estén a altres ciutats del
país, que se salda amb, almenys, 300 morts i 3000 desapareguts. Les causes del
"caracazo" les trobem en què l'economia veneçolana va caure a partir
de l'endeutament que va generar el país després del "boom" petrolier
en els 70, que va donar lloc a devaluacions de la moneda, controls de preus
(amb les seves conseqüències de corrupció administrativa i mercats negres de
divises i béns), una alta inflació i una escassetat gradual.
Carlos Andrés Pérez va guanyar les eleccions amb un discurs populista que
apel·lava a la justícia social, però en arribar al poder, en lloc de buscar un
canvi cap a la inclusió social, va alliberar l'economia, imposant la seva
desregulació a través d'un programa d'ajustos macroeconòmics promogut pel Fons
Monetari Internacional. Aquests ajustos econòmics varen afectar negativament
els sectors populars i va créixer el descontentament. Diferents sectors de la
societat van començar una campanya sistemàtica de desprestigi a la democràcia i
al govern. Al febrer de 1992 Hugo Chávez i altres oficials donen un cop d'Estat
fallit. Les crítiques cap al govern augmenten malgrat un creixement econòmic de
10%, ja que aquest creixement no arribava a les classes populars.
Al març de 1993 el fiscal general de la República interposa una acusació
contra Carlos Andrés Pérez per malversació de fons. Al maig la Cort Suprema de
Justícia va declarar la sol·licitud d'un judici al president, i l'endemà el
Congrés decideix la separació de Carlos Andrés Pérez del seu càrrec.
Després de dos presidents interins per acabar el mandat presidencial, al
desembre de 1993 és elegit novament president Rafael Caldera. Durant el seu
mandat s’agreuja la crisi financera i diversos bancs són intervinguts, en un
context de preus del petroli baixos i estables.
El deteriorament en els nivells de vida dels veneçolans va deteriorar i va
erosionar la legitimitat i suport al sistema bipartidista que havia governat
Veneçuela durant 40 anys, que es va evidenciar per l'augment constant de
l'abstenció a partir de les eleccions de 1988. Un factor condicionant en el
deteriorament de la governabilitat a Veneçuela va ser l'aplicació d'un conjunt
de receptes i mesures d'ajust de tall eminentment "neoliberal", que
va reduir el marge d'actuació de l'Estat a un mer paper d'observador, la qual
cosa implica que deixés de prestar moltes de les funcions pel que fa a serveis
i assistència en matèria de salut, educació, ocupació o seguretat.
Un altre factor important del deteriorament polític veneçolà va ser l'acció
nociva dels partits polítics. Aquestes organitzacions, lluny de generar
processos d'obertura i democratització, es van convertir en pops que van
aconseguir instal·lar-se i tenir ingerència en tota la xarxa d'organitzacions
que conformava la societat civil, arribant a nivells de corrupció tan alts que
fins i tot un president va ser destituït.
En resum, la crisi dels partits polítics a Veneçuela, la crisi econòmica
dels anys vuitanta i la introducció d'elements neoliberals en el canvi del
model econòmic, van generar problemes de legitimitat al sistema que havia
governat Veneçuela durant 40 anys, donant lloc al triomf electoral d'un
populista com Chávez, amb les conseqüències que veiem ara mateix.
Si comparem Veneçuela amb Espanya, veiem que el nostre sistema bipartidista
també porta 40 anys, que hem respost a la crisi econòmica amb receptes
neoliberals que han augmentat la desigualtat i han fet que el creixement
econòmic no es reparteixi entre tots, i que els nostres partits polítics es
s'han convertit en entitats depredadores i corruptes. En resum, hem fet els
mateixos mèrits que va fer Veneçuela per donar pas a un govern populista. Quan
les barbes del veí vegis tallar...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada