El motor dièsel és un dels invents importants de finals del segle XIX.
La tècnica desenvolupada per l'enginyer Rudolf Diesel patentada a Berlín el 27
de febrer de 1892 es va convertir en la base de l'èxit del transport modern per
ferrocarril, vaixell o automòbil. Aquest enginyer, constatant el baix rendiment
del motor d’explosió (el de gasolina), va pensar que una combustió a alta
temperatura augmentaria notablement el rendiment. I així va ser.
Els dièsel tenen un sistema d'autoignició del combustible que s'aconsegueix
a causa de les altes temperatures de fins a 900 °C derivades de la compressió de l'aire a l'interior del cilindre. D'aquesta
manera el combustible s'encén de manera espontània, sense necessitat d'una
espurna i per tant d'un sistema d'encesa amb bugies com passa amb els motors a
gasolina. Amb una potència semblant els dièsel tenen generalment una eficiència
més gran. El consum de dièsel és menor i, conseqüentment, també menors les
quantitats de diòxid de carboni emeses pel tub d'escapament.
No obstant això, les emissions de contaminants de l'atmosfera com els òxids de nitrògen i les partícules són més importants als motors dièsel que als motors de
gasolina, degut a una combustió incompleta del combustible, un problema que la
indústria intenta solucionar a través de catalitzadors i filtres.
Com la gasolina, el dièsel és una barreja de diversos hidrocarburs
procedents del processament del petroli, però la composició és diferent. Els
hidrocarburs de la gasolina solen tenir de 5 a 9 carbonis, mentre que els del
dièsel en tenen entre 17 i 20. Els hidrocarburs de la gasolina tenen un punt
d’ebullició entre 40 i 150 °C,
mentre que els del gasoil el tenen entre 250 i 320 °C. La gasolina, doncs, és un producte més lleuger que el gasoil per motors
dièsel.
El que volen fer molts països europeus és començar a taxar més el gasoil,
de manera que els consumidors es decantin cap a la compra de cotxes amb motor
de gasolina. Per què ho fan? Donen l’excusa de la pol·lució atmosfèrica del
gasoil, amb els seus òxids de nitrogen i les partícules. Però això ja fa temps
que se sap, i mai cap govern s’ha preocupat per aquestes qüestions, al contrari, han afavorit fiscalment el consum de gasoil. A més, els
catalitzadors són cada vegada més eficients, i les emissions dels motors dièsel
són cada vegada més reduïdes.
Molt probablement la veritable raó sigui que, degut a que molts jaciments
de petroli estan rendint cada vegada menys, s’han hagut d’explotar nous
recursos de petroli, com és ara el fracking, i el petroli que produeixen aquest
nous jaciments és més lleuger que el dels jaciments clàssics, raó per la que
cada vegada és més complicat produir suficient gasoil per motors dièsel, que és
un producte que requereix un petroli no tan lleuger.
Els governs són sabedors d’això, però no volen que la gent sàpiga que el
consum de gasoil és cada cop més difícil de satisfer, ja que podria generar
pànic, de manera que, als països on el consum gasoil per motors dièsel era,
fins ara, afavorit fiscalment, s’ha de fer marxa enrere (Espanya, França,
Alemanya, etc.). Però ho han de fer de manera dissimulada, volent convèncer-nos
de què el gasoil és molt contaminant. La realitat és que aquesta escassedat de
petroli amb les característiques necessàries per produir gasoil és la primera
etapa de la crisi energètica que, d’aquí a pocs anys, ens caurà a sobre, amb
unes conseqüències que poden ser desastroses per l’economia. Una economia basada
en un consum cada cop més elevat d’energia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada