·
Impost Increment Valor terrenys naturalesa urbana = 179.000
€
·
Impost sobre construccions, instal·lacions i obres =
132.000 €
·
Multes = 277.000 €
·
Sancions infraccions ordenances = 173.000 €
·
Participació en els Tributs de l'Estat = 154.000 €
·
Generalitat de Catalunya: Subvenció actuacions Barri
Castell = 312.000 €
·
Diputació subvenció rehabilitació pavelló av. de
Tarragona = 135.000 €
·
Preu públic llar infants = -125.000 €
Podem veure que, al capítol de multes i sancions, s'han ingressat, almenys en teoria, 450.000 € més dels pressupostats. Veurem si es cobren totes.
2. Despeses
2.1 - Les despeses de personal han quedat al mig antre el pressupost
inicial i el final. Al quadre en tenim el detall: 8,12 milions per un
pressupost inicial de 8,00 i un pressupost final de 8,49 milions.
2.2 - Béns i serveis: aquí la sorpresa és important, ja que s’ha
gastat molt menys que el previst. En efecte, les despeses reals han sigut de
6,56 milions, per un pressupost inicial de 7,04 i un pressupost final de 7,43
milions. En realitat, però, si ho comparem amb les despeses dels anys anteriors,
veiem que estan més o menys en línia. Això voldria dir que els pressupostos , o
bé estaven inflats, o bé s’han fet menys coses de les previstes.
Al quadre següent podem veure el detall de les partides més importants.
Les
diferències principals entre el realment gastat i els pressupostos són:
-
Neteja viària: s’han estalviat 41.000 € respecte del
pressupost
-
Escombraries (RSU): en total s’havia pressupostat 1,70
milions, i el cost real ha sigut de 1,65 milions. S’han estalviat 35.000 €.
-
Serveis de recaptació: un estalvi de 44.000 € respecte
del pressupost.
-
Gestió de l’escola bressol: s’han gastat 88.000 € menys
del pressupostat.
-
Conservació: 36.000 € menys que el pressupost inicial i
102.000 menys que el final.
2.3 - Despeses financeres: al baixar els interessos, han baixat
aquestes despeses, que són els interessos pagats per l’ajuntament.
2.4 - Transferències corrents: s’han gastat 589.000 €, per un
pressupost inicial de 710.000 i un pressupost final de 704.000.
Al quadre següent hi trobem les principals transferències corrents. La més
important, com sempre, és la transferència a l’empresa de turisme, que
s’emporta una mica menys de la meitat del total.
2.5 - Inversions: les despeses han sigut de 2,09 milions, per un
pressupost inicial de 1,92 i un pressupost final de 4,31 milions.
Al quadre següent tenim la llista de totes les inversions pressupostades i
de les despeses fetes. Els retards més importants corresponen a la urbanització
de l’avinguda de Barcelona i als sistemes de control i regulació del transit.
Es tracta d’un any amb relativament poques inversions, per sota de la
mitjana dels darrers 13 anys, com es pot veure al gràfic.
2.6 - Actius financers: corresponen a les bestretes al personal de
la Corporació. Una xifra que es va repetint any rere any.
2.7 - Passius financers: corresponen a l’amortització de préstecs.
S’han amortitzat 60.000 € d’ajudes de caixa de la Diputació, i 895.000 de
préstecs bancaris, quan s’havien pressupostat 1,03 milions.
3. Conclusions
Un bon punt dels comptes de l’any 2016 el trobem en la bona marxa de les
despeses de béns i serveis, molt inferiors als pressupostos. Però, si comparem
aquestes despeses amb les reals d’anys anteriors, veurem que, des de l’any
2010, cada any es troben entre els 6,4 i els 6,7 milions, exactament com l’any
2016. El que fa pensar que els pressupostos potser estaven una mica inflats.
Des de fa uns anys l’ajuntament acaba l’any amb superàvit. Es pot
considerar com una bona cosa, però també es pot considerar que, donat les necessitats
del poble que no estan cobertes, l’ajuntament té dificultats per gestionar els
diners disponibles. Com a resultat d’això, l’endeutament va disminuint i el
romanent de tresoreria augmentant, com es pot veure al quadre següent (en
milions d’euros):
En resum, una gestió prudent, probablement massa prudent. Amb la situació actual de
l’ajuntament, l’ideal seria no tenir ni dèficit ni superàvit, el que permetria fer
moltes més coses tot seguint amb una gestió prudent. De manera que el nou equip
municipal té elements financers suficients per treballar. Veurem si són capaços
d’aprofitar aquesta circumstància.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada