Estava convençut de que s’havia construït un
vaixell de formigó armat anomenat Mirotres, a les drassanes de Malgrat
(astillero), el 15 d’agost de l’any 1918. Així sempre m’ho havien dit, i el
llibre Malgrat, crònica d’un segle, també ho afirma, com ho mostra la
fotografia. També ho deia la Vanguardia, en una foto impressionant del
ferrallatge interior del vaixell, i el País (aquest comentant una exposició de
fotos de Josep Brangulí, fotògraf contractat per fotografiar l’avarada del
vaixell).
Però no és així. Al grup de Facebook “Tu no
ets de Malgrat si no...” s’ha aclarit que el tal vaixell de formigó es va
construir i es va avarar a Sant Adrià del Besòs. La revista Vida Marítima del
10 de març del 1919 ho deixa ben clar.
Pel que fa a Malgrat,
les drassanes ocupaven una franja de 2.300 metres de platja
amb una amplada de 200
metres i cinc grades de construcció. Segons el projecte, la primera sèrie de naus que
en sortiria estaria formada per cinc vaixells de 2.340 tones. Es calculava que
amb la factoria totalment en marxa es trigaria de tres mesos i mig i quatre a
construir una embarcació. La seva
intenció era construir molts vaixells de ciment, per això havien comprat 129 motors als Estats Units , amb la condició que no els venguessin als alemanys.
Sembla que s’hi va començar la construcció de tres vaixells, procés que va
quedar aturat en tancar la factoria. La major part de les instal·lacions van
ser desmuntades entre 1930 i 1932, tot i que probablement hi ha haver alguna
activitat fins el 1936.
A la publicació
malgratenca Germanor del 29 de maig del 1919 hi podem trobar una ressenya sobre
l’estat de construcció de les drassanes. És curiosa l’expressió “d’un poblat a
la moderna, a lo ianqui”.
De manera que ens hem
quedat sense el famós vaixell de formigó armat...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada