Estic acabant de llegir el llibre “És l’hora
dels adéus?”, de Xavier Sala i Martin. Al començament hi ha una mena de paràbola
sobre les reaccions d’un pare quan el seu fill es vol independitzar, que he
trobat molt interessant, i que l’autor no dubta en aplicar al cas català. Diu
així:
Recordeu els dies feliços en què els
vostres fills us feien cas? Que maco que era tot, oi? Aquells de vosaltres que
tingueu la meva edat ja sabeu de què parlo (i els altres ho sabreu tard o
d’hora): arriba un dia a la vida de tots els fills i totes les filles en què
decideixen deixar d’obeir els seus pares. Decideixen treballar en alguna feina
que no agrada als progenitors. Es compren aquella moto «perillosa» que
vosaltres sempre els havíeu negat. O anuncien que se’n van a viure amb un noi
que, des del punt de vista dels pares, «no els convé». Normalment, la reacció
dels pares és la que sempre els ha funcionat: «No ho pots fer, i punt!».
L’actitud dels pares és fins a cert punt
comprensible. Al cap i a la fi, fins en aquell moment, la negativa sempre ha anat
a missa i sempre ha posat fi a la discussió. Però arriba el dia en què el fill
es rebota i diu que ho farà igualment. Al principi, el pare, que és qui es
pensa que té l’autoritat màxima de la llar, posa cara de sorpresa davant la
rebel·lia però insisteix en la prohibició: «Mentre visquis a casa meva, faràs
el que jo et digui!», exclama el molt il·lús. «Però, pare, em sembla que no ho
entens respon el fill— . No t’estic demanant permís, t’estic dient que marxo de
casa! I no té sentit que em diguis que les normes de casa teva impedeixen que
marxi quan, precisament, t’estic dient que marxo de casa teva i que, per tant,
a partir d’ara em regiré per les normes d’una altra casa!»
Quan el pare veu que la prohibició no
funciona, utilitza l’estratègia de l’amenaça: «Si te’n vas, no comptis que jo
et doni diners per a res. I sense el meu ajut, no arribaràs a final de mes,
hauràs de viure en un pis minúscul i inhabitable i seràs infeliç i miserable.
De fet, trucaré als meus amics i m’encarregaré que ningú no et doni feina al
nostre poble!». El pare intenta que la por faci canviar l’opinió del fill i que
sigui el mateix noi el que decideixi no marxar. Pensa que, d’aquesta manera,
s’estalviarà obligar- lo a quedar- se a la força.
Però el noi ja té presa la decisió i va cap a la seva habitació, fa la maleta i comença a marxar. I aleshores al pare, quan veu que la marxa del fill és inevitable, li entra el pànic i canvia la seva actitud de manera radical: «Bé… parlem- ne! Si necessites diners digues-m’ho: no vull que passis gana o que visquis en condicions de precarietat. Ah, i sempre seràs benvingut a dinar els diumenges. Ja saps que fem la paella que tant t’agrada!», exclama en un intent de minimitzar les pèrdues per al fill i per als mateixos pares.
Aquest canvi d’actitud per part del pare
reflecteix un fenomen molt estudiat a la teoria dels jocs: la inconsistència
temporal. Fixeu- vos que l’estratègia del pare és totalment inconsistent:
primer, li nega el dret a marxar i l’amenaça amb tota mena de catàstrofes,
perquè, en aquest primer estadi del joc, l’objectiu del pare és que el noi
tingui tanta por que ell mateix decideixi no marxar. Però un cop veu que la
decisió del fill és irrevocable, el millor que pot fer el pare és canviar
l’estratègia i intentar ajudar el fill. Al cap i a la fi, si no l’ajuda, el
fill trencarà relacions amb la família i els que en sortiran més perjudicats
seran els pares, que no veuran els fills ni tan sols per fer la paella dels
diumenges. La millor estratègia del pare, doncs, és «inconsistent en el temps»:
el que és òptim abans que la decisió del nen sigui irrevocable, deixa de ser
òptim un cop és irrevocable.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada