dissabte, de març 31, 2018

Els comptes municipals de l’any 2017 (Ingressos)

Els comptes municipals de l’any 2017 s’han tancat amb uns ingressos de 21,17 milions d’euros i unes despeses de 19,16 milions. És a dir, amb un superàvit de 2,01 milions.

El romanent de tresoreria líquid (és a dir, en euros comptants i sonants) a final del 2017 era de 6,14 milions, mentre que un any abans era de 3,79 milions.

El deute financer de l’ajuntament ha disminuït de 3,52 milions a finals del 2016 fins a 2,44 a finals del 2017.

Els gràfics següents ens donen l’evolució dels ingressos i de les despeses dels darrers anys.




Avui analitzarem els ingressos.

Capítols 1 i 2 - En primer lloc, els impostos municipals, que han representat 10,02 milions, l’import més elevat dels darrers anys.

·         L’element més important ha estat, com sempre, la contribució urbana (IBI urbà), que ha sigut de 6,88 milions, un augment del 8,2 % respecte del 2016.

·         Després, i molt lluny darrere, tenim l’impost de l’increment del valor dels terrenys de naturalesa urbana (la plusvàlua), amb 1,14 milions, un 29,5 % més que el 2016.

·         L’impost sobre els vehicles ha estat de 0,96 milions, un 2,8 % més que l’any anterior.

·         L’impost sobre activitats econòmiques, amb 0,55 milions, un 10,4% més que l’any 2016.

·         Finalment, l’impost sobre construccions, instal·lacions i obres ha sigut de 0,46 milions, un 63 % més que un any enrere.



Capítol 3 - Pel que fa a taxes i altres ingressos, el total ha sigut de 5,00 milions, el valor més elevat des de l’any 2010.

·         La taxa més elevada ha sigut la de recollida i tractament d’escombraries, amb 1,95 milions, per 1,94 milions l’any 2016.

·         Segueixen les multes, amb 0,61 milions, igual que l’any 2016.

·         Com a tercer ingrés més important d’aquest capítol hi trobem la compensació de companyies elèctriques i de gas, amb 0,24 milions, per 0,23 l’any anterior.

·         Un altre capítol és el de les entrades de vehicles (guals) i reserves de la via pública, amb 0,17 milions, per 0,16 el 2016.

·         Finalment, per no allargar-nos excessivament, veiem que les sancions per infraccions a ordenances han disminuït: 0,17 milions el 2017 per 0,26 el 2016.



Capítol 4 – Són les transferències corrents, és a dir, les que no van per finançar inversions. L’ajuntament ha rebut 5,50 milions, la xifra més elevada des de que fem aquest seguiment.

·         En primer lloc, la participació en els tributs de l’estat, que ha sigut de 3,54 milions.

·         La Diputació ha aportat 0,79 milions per projectes diversos.

·         El Consell Comarcal ha aportat 0,43 milions.

·         El Fons de Cooperació Local de Catalunya ha aportat 0,20 milions.

·         El Servei d’Ocupació de Catalunya ha transferit 0,27 milions.

·         Pel que fa a transferències directes de la Generalitat, han sigut de 94.000 €.

Nota: El Pla Únic d’Obres i Serveis de Catalunya (PUOSC) té com a objecte les inversions en obres i serveis de competència municipal, i està finançat per la Generalitat.



Capítol 5Ingressos patrimonials: son els interessos dels banc pels dipòsits que hi té l’ajuntament, i els ingressos per diverses concessions.

Els drets reconeguts nets de 2017 han sigut de 0,17 milions, sensiblement iguals als de l’any anterior. El quadre següent ens en dona el detall.


Ingressos per operacions corrents

La suma dels ingressos dels capítols 1 al 5 ens dona els ingressos corrents de l’exercici. Pel 2017 aquests ingressos corrents han sigut de 20,69 milions, els més elevats de la sèrie històrica.

Arribats a aquest punt ens hem de preguntar perquè aquests ingressos han sigut més elevats que mai, i si l’ajuntament podria abaixar alguns impostos. És molt còmode pels gestors tenir uns ingressos importants, que els permetent de presentar superàvits i terminis de pagament curts, però tenir diners improductius al banc no sembla la feina d’un ajuntament. I, com que la capacitat inversora és la que és, que ja veurem que no és pas massa important, la reducció d’impostos hauria de ser avaluada.


Capítol 6 – Alienació d’inversions reals: sobre aquest nom complicat hi ha les vendes de terrenys, edificis, etc. que fa l’ajuntament de coses que estan inventariades al seu patrimoni. Ja fa anys que no hi ha ingressos per aquest concepte.

Capítol 6 – Transferències de capital: la diferència entre aquestes transferències i les transferències corrents és que les de capital son subvencions per inversions concretes. L’any 2017 s’han rebut 0,45 milions per aquest concepte.



Capítol 8 - Actius financers: són els ingressos procedents del reintegrament de fiances i dipòsits. En al cas de l’ajuntament de Malgrat, de les bestretes o diners anticipats al personal.

Aquests ingressos són d’uns 35.000 € des de fa alguns anys.

Capítol 9 - Passius financers: es tracta dels ingressos per emissió de deute o per préstecs rebuts.

Al gràfic podem veure que, des del 2010, l’ajuntament no ha demanat cap préstec.


Resum dels ingressos totals

Al quadre següent podem veure els ingressos per capítol des de l’any 2011 fins al 2017, en milions d’euros.


Un altre dia ens entretindrem comentant les despeses.